vrijdag 17 oktober 2008

Ding 9

Web 2.0

Voor deze cursus heb ik een nieuw blog aangemaakt. Over het algemeen lukt het me aardig om de dingen die ik erop wil zetten ook erop te krijgen. Een blog is een leuke manier om mensen op de hoogte te brengen van dingen die jij graag met ze wil delen. Sommige bloggers gaan daar erg ver in en gooien hun hele hebben en houwen op het net, andere zijn wat terughoudender. Ik zit er een beetje tussenin denk ik.

RSS
Een poosje geleden heb ik al eens met een paar collega’s die in de websfeer werken gepraat over het plaatsen van een rss feed op de jeugdsite Guushuus.nl. En om een module om automatisch rss-feeds te importeren op onze site. Men zag er wel de voordelen van in, maar voorlopig zou er nog niets mee gebeuren. Onze sites waren daar namelijk technisch niet op toegerust. De homepage van de bibliotheek biedt ook nog geen mogelijkheid om je op de RSS te abonneren. Jammer, want ik weet zeker dat er veel mensen zij die er graag gebruik van zouden maken. Bij een volgende versie zal het er wel opzitten.
Voor mezelf en voor het werk heb ik een netvibespagina en een Igoogle-pagina aangemaakt. Een prachtige mogelijkheid om je nieuwsberichten en regelmatig bezochte pagina’s overzichtelijk te ordenen.

MSN. Een ideale manier om met je collega’s te praten zonder er heen te hoeven lopen. En het leuke is dat die collega’s in het hele land kunnen zitten. Of daar buiten Het kan natuurlijk ontaarden in een lekker stukje oudeh…, maar voor collegiale raadpleging is het ideaal hoor. Gaat toch net weer sneller en is een stuk informeler dan een discussie op een forum. Onze catalogus en onze website bieden de mogelijkheid om te chatten met de bibliothecaris. Dat loopt blijkbaar wel aardig. Als bibliotheek bieden en we nu verschillende manieren om met ons in contact te komen. Voor elk wat wils. Hier moeten we met onze sectie ook mee aan de slag.

Foto’s delen en bewerken.
Onze bedrijfsfoto’s worden nog steeds op een old school manier geë-maild. 50 foto’s in je mailbox die 1 voor 1 geopend moeten worden en dan in een kamerbreed formaat gepresenteerd worden. U snapt het al. Na een halve foto houd ik het voor gezien. Onlangs heb ik binnen onze sectie het delen van foto’s via Google Webalbums geïntroduceerd. Werd enthousiast ontvangen. Ik ga dan ook voorstellen om voortaan alle foto’s te delen via een nog aan te maken gmailaccount. Voor de afdeling voorlopig. Maar waarom niet organisatiebreed?.
Met filmen en filmpjes zijn we met de jeugdafdeling nog niet echt actief bezig. Onze eigen filmpjes op youtube plaatsen speelt nog niet. Maar misschien kunnen we wel een een linkje van een mooi filmpje plaatsen. Of in de toekomst kinderen de mogelijkheid bieden om hun zelfgemaakte filmpje bij ons te presenteren?. Het is een kwestie van organiseren en op de website plaatsen. Het lijkt me niet moeilijk om er een dagtaak van te maken.
Even m’n stukje in de woordenteller van http://glot.nl/vertalingen gooien: oei! 498 woorden! En er is nog zoveel meer…..

Geen opmerkingen: